Updates, Live

Friday, July 22, 2011

Delea Veche, Delea Noua

Delea Veche, Delea Noua - in copilarie mi-am petrecut mult timp prin partea aceasta a orasului, Popa Nan, Tepes Voda, Delea Veche, Delea Noua, Calarasi, Theodor Sperantia. Bunica mea locuia pe strada Austrului, foarte aproape de Mecet, de Popa Nan. In timpul saptamanii mergea dimineata la Hala Traian, la intersectia dintre Traian si Calarasi. Vulturilor, Labirint erau putin mai incolo. Duminicile mergea la biserica Popa Nan.

Au trecut anii, cand am inceput sa invat engleza ma duceam sa iau lectii la cineva care locuia pe strada Dristor. Luam troleibuzul, Popa Nan, Delea Veche, Delea Noua, traversam Calarasii, Theodor Sperantia. Si imi aminteam cum, rar de tot, ajungeam cu bunica la Bariera Vergului, acolo unde Calarasii si Theodor Sperantia se intalneau.

Locurile acelea si-au schimbat de mult infatisarea. Toate blocurile construite prin anii 80, apoi sediile de banci cu nume cu rezonanta internationala, si firmele nenumarate... Odata am luat troleibuzul si am venit din nou pe vechiul drum, Popa Nan, Delea Veche, Delea Noua... si m-am mustrat in gand pentru ca niciodata nu ajunsesem sa intru in bisericile astea doua, cele doua Delii.

Azi de dimineata s-a intamplat sa am treaba prin zona, la o editura, asa ca mi-am luat si aparatul fotografic cu mine. Aveam de gand sa descopar si unde este mormantul lui Anton Pann, tineam minte vag ca undeva citisem ca Pann este inmormantat ori la Delea Veche, ori la Delea Noua.

Am ajuns mai intai la Biserica Delea Noua.


Biserica Delea Noua

Am intrat emotionat inauntru. Emotie pentru ca intram prima oara in biserica asta, dar si pentru ca acum cateva zile am aflat numele strabunicii mele. Si era prima oara cand intram intr-o biserica stiind numele strabunicii mele.

Bunica mea s-a nascut in 1874 la Gura Vitiorii, langa Valenii de Munte. Dela mama stiam ca pe tatal ei (deci strabunicul meu) il chema Ghioca. Lumea il stia de Ghioca Sarbul. Era Gheorghe, dar venise acolo din Bulgaria, iar pe bulgareste Gheorghe pare-se ca e Ghioca (sau poate ca Ghioca e un nume diferit, insa in romaneste cel mai apropiat de el este Gheorghe). Si fiind bulgar, lumea ii spunea Sarbul, pentru ca asa ii numeau romanii atunci si pe sarbi si pe bulgari, de-a valma, sarbi.

Insa nu stiam cum o chemase pe mama bunicii mele. Stiam ca murise tanara, iar bunica mea fusese crescuta de o mama vitrega. Ei bine, acum cateva zile o ruda de-a mea (care construieste un arbore genealogic al familiei) a reusit sa dea prin arhive de numele strabunicii: o chema Antona

Si era prima oara astazi de dimineata cand intram intr-o sfanta biserica si stiam numele strabunicii mele, Antona.

Am zabovit o vreme inauntru, staruind cu gandul la toate acestea, m-am uitat apoi la picturile de pe pereti (una sau doua din ele sunt atribuite lui Tattarescu). apoi am inceput sa ma uit pe istoricul bisericii, afisat la intrare. Si am aflat ca actuala biserica Delea Noua este putin mai veche decat actuala biserica Delea Veche.

Este a treia biserica construita pe locul acesta.

Spune istoria, intre anii 1750-1770, pe o portiune de teren din mosiile Pantelimon si Radu-Voda, s-au asezat in jur de 30-40 de familii de romani plugari, cunoscatori ai mestesugului postavariei si gaitanariei, care au intemeiat un catun pe care l-au numit Deluta, deoarece era asezat pe un deal nu departe de bariera orasului; cu trecerea anilor, extinzandu-se orasul, catunul a primit denumirea de Delea Noua, ca sa se deosebeasca de asezarea apropiata mai veche, care a devenit astfel Delea Veche.

Prima lor biserica era de lemn. Nu stim cand a fost construita, exista la 1761, iar Banul Mihai Cantacuzino o mentioneaza in 1774. Stim unul din ctitori, un anume Grigore Postavarul: era trecut intr-un pomelnic de proscomidie (astazi pierdut).

In locul bisericii de lemn s-a construit intre 1790-1798 o a doua biserica. Stim si aici unul din ctitori, un anume Nicolae Inima Rea (chiar asa!), logofat, paharnic si postelnic.

Biserica a doua a devenit la un moment dat neincapatoare, numarul de locuitori era din ce in ce mai mare, asa ca dupa vreo optzeci de ani, intre 1872 - 1875, s-a construit biserica actuala. Ca si la celelalte doua biserici, toti locuitorii au contribuit, insa si acum a existat un ctitor principal: arhiereul Calist Stratonichias (1800 - 1885), Vicar al Mitropoliei (si nascut, se pare, aici in mahalaua Delei Vechi).



Biserica Delea Noua - Arhiereul Calist Stratonichias


Arhiereul Calist a si sfintit biserica, pe 25 martie 1875, alaturi de episcopul Ghenadie Petrescu (care avea sa ajunga mai tarziu mitropolit al Ungrovlahiei).

Si tot Calist a adus iconostasul, dela manastirea Ghighiu din Prahova. Si tot el a infiintat un fond din care mai tarziu avea sa se faca un azil de batrani, azilul Calist. Se afla langa biserica, cladirea a fost daramata in anii 80 cand s-a facut sistematizarea intregii zone.

Biserica Delea Noua - Iconostasul
(adus dela Manastirea Ghighiu de catre Arhiereul Calist)
(http://www.crestinortodox.ro/biserici-manastiri/biserica-delea-noua-calist-67881.html)

Am intrebat daca nu era acolo si mormantul lui Anton Pann, mi s-a spus ca nu. Asa ca am plecat mai departe spre Delea Veche.


Biserica Delea Veche

Distanta dintre cele doua biserici este de vreo cinci sute de metri. Spre deosebire de Delea Noua, cea Veche este inca inconjurata de vechile case.

Biserica actuala Delea Veche a fost construita intre 1894 - 1896. Alaturi de enoriasi s-a implicat si mitropolitul Ghenadie Petrescu. Si aici a fost o biserica mai veche, avariata insa foarte grav la cutremurul din 1838.

M-a impresionat felul in care se ridica turla din naos, ii da intregului un echilibru elegant si iti sugereaza ca istoria sacra nu are sfarsit, istoria povestita de icoanele si picturile de pe peretii naosului, care continua cu picturile asezate cu maiestrie in turla, mergand tot mai sus.


Biserica Delea Veche - Naosul

Am intrebat si aici de mormantul lui Anton Pann. Nu, nu era. Ajuns acasa m-am uitat din nou prin cartile mele: Anton Pann este inmormantat la Biserica Lucaci!


(Bucuresti)

(Icon and Orthodoxy)

2 Comments:

  • Cred ca strabunicul dvs...a fost arman(makedon). Zona Serbiei...Macedoniei si Bulgariei(pe langa alte tari balcanice)..a fost leaganul acestei comunitati
    Marian Deodor Ghioca

    By Blogger Unknown, at 3:12 AM  

  • Va multumesc mult. Voi tine seama de sugestia Dumneavoastra

    By Blogger Pierre Radulescu, at 11:50 PM  

Post a Comment

<< Home