Updates, Live

Friday, June 23, 2006

Edelina Stoian - ORIENT EXPRESS

ORIENT EXPRESS
Champagne Kiss S-a tras cu gloante asupra lui, a fost tinta unor atentate cu bombe, a ramas impotmolit in zapada, a leganat in mers faimoase povesti de dragoste, a fost decorul de lux al intrigilor si al escapadelor amoroase, a fost sursa de inspiratie pentru autori de romane palpitante si povestiri romantice, a plimbat de-a lungul si de-a latul Europei capete incoronate, celebritati, frumuseti ale unei lumi apuse. Faimosul tren Orient Express a devenit si a ramas o legenda care continua sa fascineze, sa mentina viu dorul de duca pe alte meleaguri, o legenda la fel de colorata si agitata ca viata ilustrelor sale personaje.

Vagoanele i-au fost intotdeauna numerotate. Numerele nu spuneau nimic la prima vedere, dar ascundeau intrigi, drame, intilniri, despartiri, destine. Vagonul cu numarul 3309, de pilda, a facut parte din garnitura de tren impotmolita in zapada timp de zece zile, la circa 100 de kilometri de Constantinopol. Pasagerii au putut supravietui numai pentru ca le-au venit in ajutor satenii turci din apropiere. Dupa numai doi ani, în 1931, acelasi vagon 3309 a scapat ca prin minune de la distrugere totala, la putin timp dupa ce parasise gara din Budapesta - un nationalist ungur a plasat in vagonul ghinionist o bomba care a explodat cind Orient Express trecea pe un pod. Dar nu tocmai ghinionist pentru ca vagonul cu pricina s-a ales cu doar citeva zgirieturi, in timp ce locomotiva si alte noua vagoane s-au prabusit in prapastie. 20 de pasageri au murit pe loc, alti 120 au fost raniti.

In vagonul de dormit cu numarul 3425, Regele Carol primea in audienta sau se retragea cu amanta. In 1940, trenul Orient Express, incarcat cu bijuterii si avutiile monarhului care parasea Romania, a fost tinta focurilor de arma in timp ce gonea pe teritoriul Iugoslaviei, in drum spre Elvetia.

Citeva din vagoanele Orient-Express-ului au fost folosite in cel de al doilea razboi mondial, atit de armata lui Hitler, cit si ca mijloc de transport pentru fortele americane. Tot in timpul razboiului, dar in cu totul alt scop si cu mult succes a circulat in Franta vagonul cu numarul 3544, pe care un intreprinzator impiegat local l-a transformat in bordel pe roti. Vagonul-bordel s-a reabilitat ulterior redevenind vagon serios cind a fost adoptat de Caile Ferate Regale din Olanda...

Istoria trenurilor de lux a inceput in 1864, cind britanicul George Mortimer Pullman a construit trenul cu cea mai moderna tehnologie a vremii. In 1881 Pullman Limited Express facea naveta Londra-Brighton-Londra, fiind primul tren iluminat electric. Nu dupa mult timp, trenurile Pullman circulau pe ruta Londra-Paris. Pe continent, inginerul belgian Georges Nagelmackers, cel care a lansat cu mare succes vagoanele-restaurant, si-a vazut in sfirsit visul implinit: la 4 octombrie 1883, primul Orient Express a plecat de la Paris la Bucuresti, via Strassbourg, Viena si Budapesta. Era legendarului Orient Express a atins apogeul în anii 1920-1930, cind pe lista pasagerilor figurau nume de regi, printi, contese, curtezane, aventurieri si personaje pitoresti ale vietii de lux din inalta societate. Dupa cel de al doilea razboi mondial, insa, steaua Orient Express-ului a apus si, in cele din urma, in 1977, a fost scos din circulatie.Legendele nu se lasa, insa, atit de usor spulberate. Citiva ani si 16 milioane de dolari mai tirziu, vechile vagoane au fost restaurate, modernizate si - la 25 mai 1982, Pasarea Phoenix si-a celebrat renasterea cu o calatorie de la Londra la Venetia. Orient Express, distins si romantic, continua sa-si plimbe pasagerii nu numai in Europa, ci si in Extremul Orient si in Sudul Pacificului.

Edelina Stoian

(Edelina Stoian)

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home